måndag 10 maj 2010

Se Mig Om (Min Beskärda Del)

I skuggan av värmen blåser vinden kallt.
Ljusen är tända
tekoppen är kokhet
precis som när vintern var på väg.


Under tysta stunder funderar jag alltid.
Jag funderar på det som har hänt
på det jag har gjort.
På det andra har gjort mig.

Jag vill skriva min historia
jag vill orka gå igenom alla detaljer
leta mig fram bland gamla minnen och berätta min historia.
Med riktiga ord
så att alla förstår.
Inte censurera
inte välja bort det som skrämmer mest.

Jag vill inte förstöra min lycka
men jag kämpar fortfarande och önskar ibland att jag hade någon som kämpade med mig
mot alla ondskefullheter
alla tragik
alla elaka människor.
Alla skrämmande minnen
som är små, korta, oviktiga
men som ändå kan väckas till liv av så lite som en doft av en parfym
eller en viss frisyr på en annan man.
Eller en jacka. En grönrutig.

Jag betalar inte ännu för alla mina misstag men jag vet att den stunden kommer vara här snart.
Självklart ångrar jag mig
självklart svider det i hjärtat när jag inser.
Men eftersom ingen frågar, ingen undrar
behöver jag inte svara, inte förklara
och då blir det för mig inte verkligt.

Fortfarande känns det ibland som det jag upprepar för mig själv är en berättelse jag hört från någon annan.
En historia någon okänd berättar för mig som skrämmer mig
gör mig sömnlös under vissa nätter.


Jag var lycklig även då.
Jag levde väldigt mycket de flesta stunder
var hel i samma stunder som jag var tom.

Jag har varit med om det mesta
inte gått miste om mycket
men tagit mig igenom det.
Funderar inte på att upprepa mina misstag.
Jag väljer att lämna de till historien, som snart ska skrivas.
Den riktiga, sanna.

Jag ska se mig om.
Undersöka vad som blivit av mig.
Inse att allt dör ut om man vill
att allt går att överlevas bara man vill
bara man kommer ihåg att dana.


I am making spring out this cold.
No one will stop me this year.


Det är en kall måndag i skuggan av värmen.
Jag har sett en film
ska ta en dusch, sen krypa ner i sängen.

Jag fick höra idag att jag alltid är glad
det lyser "fredag" i mina ögon
varje dag, hela dagarna.
Och jag är söt när jag skuttar.

Det är jag det.
Jag är väldigt lycklig
ler mig till sömns
och jag är söt när jag skuttar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar