onsdag 26 maj 2010

So Light Was Her Footfall

Igår var en märklig dag.
Jag vaknade upprörd
irriterade mig på jobbet
på lägenheten.
När jag kom hem föll saker i golvet i en sån sakta fart att man nästan kunde tro att det var tänkt att jag skulle hinna reagera och ta emot innan dunsen.

Min magkänsla sade mig att jag borde ta många steg tillbaka
smyga runt hörnen
trampa lätt, mycket lätt i backen
inte tala högt
inte göra väsen
göra allt för att inte störa
makterna där ovan.

Så jag försökte idag
jag försökte vara tyst
lågmäld.

Det gick sådär för livliga mig.

Så fort jag kom till jobbet glömde jag liksom bort allt det som tidigare stört mig.

Jag har skrattat som vanligt idag
levt högljutt
säkert stört makterna där ovan och inte gett dom en enda stunds vila.

Det skiter jag plötsligt i.


Imorgon är det torsdag.
En vecka sedan han åkte.
Imorgon kommer han hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar